Trolldrycker

Trolldrycker på lajvet utgörs av laminerade kort och alla laminerade kort ska ha en glasflaska bredvid som ni har själva trolldrycken i. Ett kort räcker till en dos för en person vid ett tillfälle - om inget annat anges. Efter användning ska kortet lämnas (diskret) till en arrangör eller läggas i brevlådan. De får inte återanvändas!

Det finns flera sätt att använda en trolldryck på

- Lägg det laminerade kortet i någons dricka (innehållet i flaskan blir “förbrukat” även om du inte häller det i drickan)
- Drick innehållet som är i flaskan som du har bredvid trolldrycken


En flaska som har ett kort räcker till ett tillfälle. Därför är det rekommenderat att bara ha små flaskor eftersom personen måste konsumera hela flaskan.

Som innehåll i flaskorna kan vi exempelvis rekommendera karamellfärg och vatten. Karamellfärg finns att få på plats innan lajvet. Annars går det bra att blanda till egna vätskor. Men se bara till att de faktiskt är drickbara! (Att ha trolldrycker som inte skall drickas på lajvet är okej men de omfattas inte av reglerna.)

Alla som har trolldrycker (=laminerade kort) måste ha flaskor till dem vid sidan av. Det går bra att ha flaskor utan kort, men inte kort utan flaskor. Så ta gärna med någon extra!

Flaskorna får gärna ha etiketter på sig, annars vet ni ju inte vad dem innehåller! De laminerade korten är en liten bit off-information som inte karaktärerna, men spelarna, ser. Tänk på att om ni hittar en flaska utan etikett som innehåller någon färgad vätska så vet inte era karaktärer vad det är för något, även om ni som spelare kan läsa på den laminerade lappen som hör till.



Att upptäcka trolldrycker

Färgerna


Vitt: smakar inte, luktar inte

Rött: smakar äckligt, luktar äckligt

Blå: smakar gott, luktar gott

Korten som trolldryckerna är på kommer ha olika färger. Spela på dessa. Att de smakar betyder inte att de går att spotta ut - bara att din karaktär kan vara medveten om att den har fått i sig någonting.


Siffrorna

Vissa karaktärer besitter extra kunskap om trolldrycker vilka i det här systemet representeras av en siffra. Er siffra får ni reda på i samband med magitemat. De flesta karaktärer har siffran noll. Detta systemet är till för att karaktärer med fördjupad kunskap om trolldrycker ska få glänsa lite på lajven.

0: Du har inte studerat tillräckligt med trolldryckskonst för att kunna göra en undersökning av brygden utan att smaka på den för att se effekten.

1: Du har studerat en hel del trolldryckskonst och har väldigt bra betyg i ämnet.

2: Studerande i toppskiktet som är mycket intresserad av trolldrycker. En elev som studerat väldigt mycket eller en vuxen som praktiserat trolldryckskonst i sitt yrke.

3: Expert. Professor, forskare eller liknande inom området. Du har lagt ner många år på att studera alla detaljer av trolldryckskonst.

Ni som har siffror kan identifiera trolldrycker upp till er nivå. För detta måste ni undersöka trolldrycken eller vad som är kvar av den i ett antal minuter och göra en liten scen av undersökningen. Ni kan exempelvis blanda den med olika vätskor eller studera den i olika ljus. I samband med detta får ni läsa på lappen för att se vad det är för trolldryck, och sedan spela på att ni känner till den.

Är trolldrycken över er nivå så får ni gärna försöka ta reda på vad det är för trolldryck men ni kommer misslyckas.


Stöld av trolldrycker

Trolldrycker går bra att stjäla. Om inte själva flaskan är stöldbar (markeras med ett rött snöre) är det okej att ta kortet så länge du har en annan flaska som du kan "ha själva trolldrycken i". In-lajv har du då hällt över vätskan i en annan flaska men off-lajv tar du bara kortet. Däremot uppmuntrar vi till att stöldmarkera trolldrycksflaskor eftersom det är kul med cirkulation av prylar.

Om en flaska inte är stöldbar får ni med andra ord _inte_ ta innehållet. Bara det laminerade kortet. Som in-lajv är själva innehållet. En flaska utan en laminerad lapp till är "obrukbar".

Sedan kan också nämnas att det finns trolldrycksflaskor som inte innefattas av regelsystemet. Till exempel mediciner som karaktärer tar. De finns utan att det behöver finnas laminerade lappar till. Ta gärna med extra flaskor fyllda med olika konstiga saker. Det ger massa stämning!


Att få tag på trolldrycker

I anmälan så kan ni önska trolldrycker att ha på lajvet och eventuellt har ni ett kuvert som väntar på er i in-check. Om ni är intresserade av att ha trolldrycker på lajvet så ta med er flaskor!

Ni kan också köpa, byta till er och även stjäla in-lajv. Ibland ges möjligheten att brygga trolldrycker på lektioner eller efter att ni får tag på unika ingredienser.


Att brygga trolldrycker

Det finns ett system för att brygga trolldrycker. Läs mer under Att brygga trolldrycker.


Olika sorters trolldrycker

Det finns många olika sorters trolldrycker.
Gifter, motgifter och botemedel

Kärleksdrycker

Olika humörförändrande

Skämtdrycker

Växtnäring

Samt en hel hög med andra nödvändiga, onödiga, ofarliga och farliga brygder.

Här finns en del: http://harrypotter.wikia.com/wiki/List_of_potions

Det finns också en del del trolldrycksingredienser, som fungerar bra att antingen använda som de är eller i trolldrycker.



Svenska trolldrycker

Det finns en del trolldrycker som är tillagda i fiktionen. Vissa av dessa går att köpa via Lokes Finurliga Fiffel, som också tagit patent på ett antal av de här dryckerna.


Axeltryckdryck: Ger ett kraftigt behov av att trycka folk på axeln

Brages Brygd: Lossar din tunga och får dig att berätta de mest osannolika dåd

Guldregn: Växtnäring som också verkar uppmuntrande och stärkande

Incitia: Får offret att tala i djurläten

Knarlkarl: Gör offret paranoid

Mures atirev: En variant av osanningsbrygd, får en att bara prata i lögner

Sagobrygd: Har en karaktäristisk kraftigt blå färg och orsakar kraftiga hallucinationer samt glädjerus. Mycket beroendeframkallande. Är svår att få tag i sedan den förbjöds i Sverige.

Strixfobi: Gör offret rädd för ugglor

Omvändningsbrygd: Gör offret

Ormtand: Starkt gift som fräter sönder ens insida och dödar efter tre dygn. Skador som påminner om ormbett börjar breda ut sig runt offrets handleder. Drabbad måste ofta vårdas på Eirs Läkehus.

Osanningsbrygd: Får en att tala mer eller mindre i lögner

Pysslingbrygd: Orsakar hallucinationer innehållandes grönklädda pysslingar och fyrklöver

Skräckbrygd: Motgift mot sagobrygd framtaget av professor V. Korpvinge. Har en motsatt effekt som sagobrygd och orsakar skräckhallucinationer men hämmar beroendet av sagobrygd.

Sköfnhonung: Får en att börja beundra personen vars spott är inblandad i drycken. Kräver vatten från en speciell fjällbäck för att kunna framställas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar